Co jsou tedy ty PPC reklamy?

Tak je tu můj první článek (zde na mém vlastním blogu), konečně jsem si uspořádal v hlavě, na co jsem vlastně ten blog (pro někoho ztráta času – pro mě tvorba obsahu) zakládal. Pracuji jako online markeťák se zaměřením na PPC. Když to někomu z mých známých řeknu, tak na mě hledí, jako tele na vrata a hned poté vychrlí otázku: „A to je jako co?“ Takže zkusím jednoduše a názorně vysvětlit, co jsou vlastně ty PPCčka.

První věc: ta zkratka (PPC), která může znamenat cokoli, ve skutečnosti znamená platbu za proklik (z anglického pay per click). Logicky to znamená, že se platí jen za proklik na koncovou URL (pardon, zase na některé mluvím Marťansky). URL si jednoduše můžeme představit jako adresu webové stránky (např. www.tomasfoltas.cz).

Google znáte, že? Vyhledáváte na něm. A právě jedna forma PPC jsou ty první čtyři odkazy ve vyhledávání, u kterých je napsáno „reklama“. A teď se vrhneme na typy PPC reklam. Podobné platí o Seznamu.

Tento článek (nebo jemu podobný) jsem vydával na blogu BETTER MARKETINGU. Proč je i tady? Protože chci mít ucelený blog, od začátku, do konce. Začít základy PPC, tvorbou PPC, vytvoření Google Analytisc, Google Tag Managera a dalších věcí, bez kterých se online markeťák prostě neobejde. Vše na jednom místě a co nejvíce srozumitelné všem smrtelníkům!

Google a jeho AdWords

První, co většinu lidí napadne, když se řekne reklama online, je Google. Co se dá v AdWords dělat? AdWords je rozhraní pro správu všech reklam, které se přes Google dělají. Založit účet je jednoduché, zvládne to kdokoli, kdo si aspoň jednou v životě založil např. e-mailový účet. Potřeba je jediné: mít Gmail.

Reklama ve vyhledávání

V první řadě je to nejrozšířenější reklama ve vyhledávání, tedy zobrazení reklam na prvních čtyřech pozicích ve vyhledávání Google (reklamy se objevují také na konci stránky ve vyhledávání). Vše je založeno na zadaném vyhledávacím dotazu, na jehož základě se objeví reklama (pokud v kampani a sestavě je ono konkrétní slovo, nebo jemu podobné). Reklamy ve vyhledávání jsou super na podporu brandu a hlavně jako výkonnostní reklamy – když lidé něco hledají, mohou to i koupit.

Reklama v obsahové síti

Další reklamy, které se vytváří v AdWords, jsou reklamy v obsahové sítijsou to bannery a texty, které nás pronásledují v rámci celého toho internetu. Tyto reklamy můžete cílit na zájmy lidí, různé tematické okruhy, ale také na konkrétní klíčová slova, která se objeví v textu určité webové stránky, nebo na konkrétní webovky. Tyto kampaně mají silný vliv na brand, takže pokud máte nový produkt nebo firmu, určitě je dobré nad nimi aspoň zauvažovat.

Remarketing Google AdWords

Co to je ten remarketing? Napadlo vás někdy, jak je možné, že když navštívíte nějakou stránku s novými horskými koly a odejdete z ní, horská kola vás pronásledují na jiných stránkách? Tak tohle je remarketing.

Funguje na zachovávání koláčků (cookies) ve vašem prohlížeči. Co to jsou cookies se dozvíte ve slovníku pojmů.

Remarketing se opět dělí na remarketing v obsahové síti a remarketing ve vyhledávání.

Remarketing v obsahové síti je ten náš již známý šotek, který nás pronásleduje poté, co jsme si prohlédli nějaký produkt. Může mít podobu banneru nebo textu. Na co je to dobré? Pokud si zákazník prohlíží nějaký produkt, může mít o něj zájem. Připomeňte mu to a ukažte mu produkt znovu, klidně tentýž den, týden (můžete nastavit, jak jen chcete). Pokud se nechytne, ukažte mu jej znovu, nabídněte slevu. Zvlášť pokud jde o zákazníka, který opustil košík, on chce koupit!

Remarketing ve vyhledávání mnoho firem nepoužívá, což je škoda. Funguje podobně jako remarketing v obsahu, rozdíl je v tom, že se zobrazuje na pozicích ve vyhledávání. Zákazník se mrkne u vás v e-shopu na nové boty, chtěl by je, hodil je do košíku, ale z něj odešel. Poté vyhledává na Google. Nabídněte mu boty znovu, dejte mu slevu, udělejte text osobní. Připomeňte mu, že pořád máte ty super boty, o které přece má zájem.

Reklamy v Nákupech Google

Máte e-shop? Využijte reklamy v Nákupech Google, jedná se o nejkonverznější typ reklamy (generuje nejvíce objednávek). Pokud vyhledáváte konkrétní produkt, např. tenisová raketa Babolat, tak se vám u vyhledávání zobrazí obrázky s raketami Babolat. Tuhle reklamu vytváří také markeťáci.

YouTube se dělá přes AdWords

Už vás někdy při prohlížení videí napadlo, kde se tam vzaly ty přeskočitelné a nepřeskočitelné reklamy? Opět za to může Google. Tyhle reklamy se vytvářejí přes AdWords, jediné, co je k nim potřeba, je vlastní video (asi nejnákladnější a nejsložitější část) a YouTube kanál – pokud máte Gmail účet, vytvořit kanál je otázka pár kliků na YouTube. Mnoho lidí si myslí, že YouTube reklama je nákladná, ale není tomu tak. Výhodou reklam na YouTube je to, že platíte jen za videa, která někdo zhlédne do konce (nebo nad 30 s) nebo udělá s videem nějakou interakci (klikne na text ve videu, klikne na video, klikne na doprovodný banner atd.). Cílit můžete na zájmy, témata a remarketing. YouTube je perfektní na budování Brandu a představení novinek.

YouTube je momentálně rychle rostoucí médium, má velký potenciál.

Rada na závěr kapitoly: Nezapomínejte na reklamu pro mobily. Je možné udělat zvlášť reklamy a zacílit je na mobilní zařízení. Lidé v mobilu hledají informace a poté objednávají na počítačích. Myslete na to, zaujměte je.

Seznam a jeho Sklik

Většinu možností Googlu nabízí i Seznam a jeho Sklik. Sklik je obdoba Google AdWords, platí to samé, co jsem popisoval u tvorby AdWords účtu, jen s jednou změnou. Musíte mít e-mail od Seznamu. Opět tu máme reklamy ve vyhledávání (na seznam.cz), reklamy v obsahové síti (Seznam nemá tolik partnerských webů jako Google), remarketing (v Seznamu se jmenuje retargeting) i Nákupy na Seznamu (zde přes Zboží.cz, tzv. produktové inzeráty).

Proč spouštět i reklamu v Skliku? Jednoduše proto, že na Seznamu jsou jiní uživatelé, což je dáno zvykem. Mnoho lidí je z dřívějška zvyklých na Seznam, jiní jsou zvyklí na Google. Proto jsou výsledná čísla na Seznamu odlišná od čísel na Google, a proto je dobré spustit reklamy na obou portálech.

Seznam na rozdíl od Google zobrazuje reklamy ve vyhledávání na prvních třech pozicích i v pravém sloupci.

Facebook

A máme tady sociální sítě. Všimli jste si příspěvku, který má nahoře napsáno „Sponzorováno“? Jedná se o Facebook reklamu (tzc. Facebook Ads). Opět je založena na proklicích, platíte tedy za každý proklik nebo označení stránky To se mi líbí, reklamu můžete totiž také cílit na propagaci stránky. Reklama se skládá z nadpisu, textu a obrázku (obrázků). Facebook má velký dosah, přeci jen se jedná o nejoblíbenější sociální médium v ČR. Reklamu můžete cílit podle lokality a demografických údajů, jako jsou věk, pohlaví a zájmy. Svou reklamu můžete na uživatele dokonce zacílit podle toho, co dělají mimo Facebook.

Twitter

I na Twitter se dostaly reklamy. Fungují podobně jako na Facebooku, jen se u nich platí za jakoukoli interakci: proklik na Twitter účet, dání lajku, retweet, atd. Propagovat můžete konkrétní tweety, nebo Twitter účet. Cílit můžete na uživatele dle zájmu, dle klíčových slov, na odběratele konkrétních twittrových účtů nebo na uživatele podobné těm, kteří váš účet již odebírají. Twitter oproti Facebooku je u nás zaměřen na odbornější veřejnost. To se dá využít při tvorbě reklamy.

Když už jsme u Twitteru, tak tam mě samozřejmě najdete taky (@TFoltas).

Došli jste až na konec? Díky!

Líbil se vám článek? Klidně odebírejte můj Newsletter (chápejte spam do mailu, který si můžete přečíst, když budete mít chuť a čas) a už vám žádný článek neunikne!

Napište mi svůj e-mail, ať se o zajímavých článcích dozvíte jako první.